Skip to main content

Compact Disk Semesta




Tahukan anda apakah kegunaan Compact Disk, daripada pembacaan saya dalam bukti kebenaran Al-Quran dan Hadis.Menceritakan beberapa waktu Dr.Masaru Emoto menggegarkan dunia melalui penemuannya. Bersama Kazuya Ishibashi, lelaki jepun ini berhasil mengidentifikasikan kemampuan air yang dapat merespone serta merakam informasi dari sekitarnya, termasuk informasi yang disampaikan manusia.Air akan tampak "bahagia'jika diinformasikan hal-hal positif sehingga struktur air pun akan membentuk kristal-kristal air yang sangat indah. Tapi, air akan tampak 'sedih' jika diinformasikan hal-hal negetif, seperti cacian, kata-kata kasar, muzik heavy mental dan sebagainya.Struktur molekul air pun akan menjadi rosak dan tidak beraturan.Simpulannya air memiliki kecerdasan.



Molekul-molekul Air
Pertanyaanya, jika air mampu merespons serta merakam informasi, bagaimana dengan unsur-unsur lain di alam? Apakah mereka pun memiliki kecerdasan untuk melakukan hal serupa. Jawabnya. Ya! Tidak hanya air yang memiliki kecerdasan. Semuanya diciptakan dan diurus oleh satu kekuatan yang tunggal Yang Maha Cerdas, iaitu Allah SWT.

Pada bahagian ini, kita cuba meneliti cara mekanisme yang dilakukan alam semesta untuk merakam informasi, termasuk semua amal perbuatan manusia, sehingga mereka dapat menjadi saksi atas segala perbuatan kita. Jadi, tidak hanya tangan, kaki, lidah serta kulit kita saja yang akan menjadi saksi di akhirat kelak, tapi juga semua hal yang pernah bersentuhandengan kita, termasuk air, udara, benda-benda, berserta atom-atom di dalamnya.

Sebenarnya, fenomena ini mulai dikaji semasa teknologi komputer mulai dikenali, khususnya cara cip menyimpan data. Sekarang, kita mengenal beragam media penyimpanan data, seperti hard disk, compact disk (CD) dan lain-lain sebagainya.

Compact disk, misalnya.Proses penyimpanan data dilakukan dengan memberi muatan yang berbeza-beza, positif -negetif, secara berulang-ulang pada pita magnetik yang merupakan sekumpulan karbon yang diberi muatan.Proses ini akan menghasilkan bahasa atau kod-kod tertentu. Misalanya, jika muatannya positif-negetif menjadi A, positif-positif jadi B, negetif-negetif menjadi C.

Variasi dua atom karbon saja sudah menghasilakan tiga abjad.Apalagi, kalau variasinya melibatkan tiga, empat, sepuluh atau dua puluh atom karbon.Tentu akan lebih banyak lagi abjad yang didapatkan.



Misalan tersebut memberi kita pemahaman, jika karbon boleh menyimpan data, bagaimana pula dengan unsur-unsur lainnya. Padahal, kita tahu bahawa karbon dan hidrogen termasuk unsur domain di alam. Lebih luas lagi, jika kita mampu membuat compact disk atau hard disk sebagai media penyimpanan data, alam semesta pun tentu memiliki kapasiti yang sama. Bagaimana caranya?



Sesungguhnya, setiap atom atau partikel subatomik memiliki karakter. Masing-masing memiliki konsep pusing atau tawaf dengan kecepatan putaran yang sudah ditentukan. Cara mereka berinteraksi dengan sesama atom; waktu bersatu dan waktu melepaskan diri pun sudah ditentukan. Setiap ada intervensi atau manipulasi yang datang dari luar, atom akan bereaksi dengan cara yang serupa. Perubahan sekecil apa pun akan memberikan impak berbeza.

Catatan perubahan demi perubahan inilah yang diabadikan. Seandainya kita dapat memutarkan kembali, misal selama ini putaranya ke kanan dan kita memutarkan ke kiri, maka catatan perjalanan yang telah dilalui akan terbaca seperti kita memutarkan kaset. Prosesnya seperti merakam suara dengan CD atau perakam. Kita rakam, kemudian kita matikan, setelah itu kita putar ulang (rewind). Suara yang kita rakam akan dapat didengari kembali. Wallaahu a'lam.

Comments

Popular posts from this blog

Mawar Merah Di Angkasa

Mawar Merah di Angkasa (Nebula Roses) Gambar di bawah adalah gambar ledakan bintang di angkasa yang diperoleh NASA dengan Teleskop yang sangat canggih.Kejadian tersebut membuktikan kebenaran Firman Allah dalam Al-Quran Surah Ar-Rahman: "Selain itu (sungguh negeri) ketika langit pecah belah lalu menjadilah ia mawar merah, berkilat seperti minyak" (Ar-Rahman: 37) Daripada pembacaan buku karangan Dr.Danial Zainal Abidin mejelaskan disini apa yang menakjubkan adalah proses kehancuran bintang sehingga bertukar menjadi bentuk bunga ros ini dinyatakan dalam Al-Quran.Terjemahan ini adalah berasaskan apa yang disebut oleh Said Hawa di dalam al-Asas fi al-Tafsir. Ayat ini menceritakan mengenai langit yang sedang melalui proses kehancuran dan pada masa itu ia berubah menjadi merah seumpama bunga ros ynag bersinar. Seperti yang disebutkan sebelum ini, apabila Quran menyebutkan langit dan bumi ia memfokuskan mengenai objek-objek dan bintang adalah antara objek penting di langit sehingga A

PERBEZAAN ASTRONOMI (ILMU FALAK) DAN ASTROLOGI (ILMU NUJUM)

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 1. ASTRONOMI   Astronomi atau dikenali juga Ilmu Falak atau Kajibintang adalah Ilmu yang berkaitan dengan pengkajian cakerawala, peredaran bintang2, jaraknya dengan bumi dll yang berkaitan  berdasarkan pemerhatian atau kiraan (matematik). Ilmu ini adalah Ilmu yang sangat terpuji didalam agama kerana ianya sangat bermanfaat untuk menerbitkan taqwim, waktu solat, waktu puasa dll. 2. ASTROLOGI Astrologi atau dikenali juga Ilmu Nujum Bintang adalah Ramalan atau kepercayaan kuno berkaitan peredaran bintang2 yang dihubungkan dengan pergerakan bumi pada masa2 tertentu yang kemudian ditafsirkan berdasarkan tarikh kelahiran manusia.   Pentafsiran ini adalah berkaitan umur, kehidupan, perkahwinan, pekerjaan, nasib baik buruk dll. Horoskop – adalah satu bentuk carta yang terhasil / dihasilkan oleh seseorang yang berkecimpung didalam Ilmu Nujum Bintang ini (Astrologer)  untuk di gunakan oleh orang2 yang memperc

Kisah Sujud Pokok

Ada sebuah hadis menyebut: Maksudnya: Daripada Saidina Ibn Abbas r.a, bahawasanya, seorang lelaki datang kepada Rasulullah s.a.w lalu berkata; Wahai Rasulullah. Sesungguhnya aku melihat diriku pada suatu malam (di dalam mimpi), sedang aku tidur, seolah-olah aku sedang solat di belakang sebuah pokok. Lalu aku sujud. Maka pokok itu turut mengikut sujudku. Lalu aku mendengar pokok itu mengucapkan: "Wahai Tuhanku, tuliskan untukku pahala di sisiMu dengan sujud ini, gugurkanlah dosa dariku dengan sujud ini, jadikanlah anugerah bagiku dengan sujud ini dan terimalah sujud ini dariku sepertimana Engkau menerimanya daripada hambaMu Daud." Saidina Ibn Abbs r.a lalu berkata: Maka Rasulullah s.a.w membacanya kemudian Baginda s.a.w sujud. Dalam sujud tersebut, Baginda s.a.w membaca doa yang disebut oleh lelaki tersebut daripada ucapan pokok tersebut. Sujudlah Selagi Ada Masa Sujudlah selagi ada masa, selagi ajal belum tiba. Katakanlah, solatku, sujud dan rukukku, ibadahku, hidup dan